Sağlığımız, sıhhatimiz bu dünyadaki en büyük zenginliğimiz. Fakat ne yazık ki hastalık ve hastane de kaçınılmaz bir gerçek. E-Devlet hamlesiyle dijitalleşen alanlardan birisi olan sağlık hizmetlerinin önemli bir bileşeni olan randevu hizmetleri bilindiği üzere MHRS (Merkezi Hekim Randevu Sistemi) ile ikame ediliyor. Son zamanlarda sıklıkla karşılaşılan “Belirli bir süre içerisinde hayatın olağan akışına aykırı bir şekilde çok fazla randevu sorgulaması yaptınız” hatası doktor randevusu almak isteyenlerin işlemlerine engel teşkil ediyor.
Belirli Bir Süre İçerisinde Hayatın Olağan Akışına Aykırı Bir Şekilde Çok Fazla Randevu Sorgulaması Yaptınız Hatasının Sebebi Nedir?
Kamu kurumlarına ait web siteler yurtiçi – yurtdışı siber saldırıların başlıca hedeflerinden biridir. Bu nedenle web profesyonelleri kaba kuvvet saldırıları neticesinde sistemin çökmemesi adına azami derece ihtiyatlı olmalıdır. Dolayısıyla bu hata mesajının temel sebebinin sistemin kendini koruma refleksi olduğu söylenebilecektir. Bu noktada akla gelecek ilk soru “Ben günde, haftada ancak bir iki sorgu yapmışımdır. Bu mesajı neden görüyorum?”
Bu durumu anlamak için IP adresi kavramını irdelemek gerekecek. IPV4 adreslerinin sınırlı sayıda oluşu ve son zamanlarda maliyetlerinin artışı sebebiyle internet servis sağlayıcıları (Türk Telekom, Turknet vb.) pek çok kullanıcıyı aynı IP numarasıyla internete çıkarmaktadır. Dolayısıyla sistemler onlarca kişiyi tek bir kişi olarak algılayıp koruma reflekslerini göstermektedir. MHRS’de alınan hatanın temel sebebi de budur.
Belirli Bir Süre İçerisinde Hayatın Olağan Akışına Aykırı Bir Şekilde Çok Fazla Randevu Sorgulaması Yaptınız Hatası Nasıl Çözülür?
Sorunun tek çözümü IP adresinizin değişmesini sağlamaktır. Kablolu internet aboneleri bu işlemi modemi aç kapat işlemiyle yerine getirebiliyordu. Ancak ifade ettiğimiz gibi internet servis sağlayıcıları CGNAT havuzu ile bir çok aboneyi tek IP adresiyle internete çıkardığından modem aç – kapat işlemi fayda göstermeyecektir. IP adresinin değişimi için internet servis sağlayıcısının online işlemler merkezinden arıza – talep kaydı açma yolu izlenebilir.
Mobilde ise işlemler biraz daha kolay. Öncelikle e-devlet ve MHRS oturumunuzu kapatın. Mobil veri açıkken uçak modunu aç – kapat yaparak IP adresinizin değişmesini sağlayabilirsiniz. Tekrar giriş yaptığınızda hata almayacaksınız. Aynı şekilde mobil bağlantınızı bilgisayarınızla hotspot olarak paylaşarak bilgisayarınızda da erişim sağlayabilirsiniz.
Bu da işe yaramazsa Türkiye lokasyonlu bir VPN kullanmak gerekebilir. VPN ağlarının riskleri de göz önüne alınarak işlem yaptıktan sonra şifrenizi değiştirmeniz önem arz edecektir.